U bent hier

6. Meer profijt van uw ­ambtelijk secretaris

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2018

Eén van de allerbelangrijkste taken van uw OR is het voeren van overleg met de ondernemer. En dat volgens de WOR ‘in het belang van het goed functioneren van de onderneming in haar doelstellingen’. Om u hiervoor goed uit te rusten, geeft de wet u vier instrumenten: het informatie-, overleg-, advies- en instemmingsrecht. Het is dus een logische keus om bij het benutten van die rechten uw ambtelijk secretaris in te schakelen. Hoe doet u dat zo slim mogelijk?

OR-rechten

Door de genoemde OR-rechten op een slimme manier te benutten, beïnvloedt u belangrijke veranderingen in uw organisatie. Dat is wel even wat anders dan de notulen uitwerken of een vergaderruimte boeken. Belangrijk dus om te weten welke fases een verandering doorloopt en in hoeverre de ambtelijk secretaris u daarbij kan ondersteunen.

Elke organisatieverandering doorloopt een aantal fases en als uw OR constructief is betrokken, kunt u invloed uitoefenen vanaf het begin, de aanleiding voor de verandering, tot het eind, de evaluatie van de verandering. Fases De eerste fase is het voortraject dat voorafgaat aan een formele aanvraag. Daarna volgt het formele traject, van...
Voor elke verandering is een aanleiding. Die kan uit de onderneming komen, maar ook erbuiten, zoals marktontwikkelingen of een politiek besluit. Het is dus belangrijk voor u om van alle relevante ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Ook in de onderzoeken, waarin verschillende veranderscenario’s centraal staan, doet u er verstandig aan om u daarin...
Niet elke ontwikkeling vraagt om actie. Er is nog wel een intentie of doel nodig die bij uw bestuurder vandaan kan komen of juist uw OR. Er zijn expliciete momenten waarop zulke intenties boven tafel komen, zoals het artikel-24-overleg. 6.3.1 Artikel-24-overleg Minimaal twee keer per jaar bespreekt u met de bestuurder de algemene gang van zaken...
Een advies- of instemmingstraject start met de aanvraag. Laat de ambtelijk secretaris daar gelijk voor u in de bres springen door hem een eerste check te laten doen of de aanvraag aan de WOR-eisen voldoet. Zo niet, dan kan hij de bestuurder vragen alsnog de vereiste informatie aan te vullen. Overleg De ambtelijk secretaris faciliteert het overleg...
Tot slot wilt u natuurlijk weten hoe de bestuurder de verandering daadwerkelijk inzet en wat het effect is. Zorg daarom dat u al bij de start van het traject afspreekt hoe en wanneer u samen evalueert. U kunt de volgende zaken evalueren: het advies- of instemmingstraject; de implementatie van het definitieve besluit; het effect van de besloten...
Zeker bij langer lopende trajecten die zich richten op veranderingen of complexe beleidsmatige of strategische besluiten, is het belangrijk dat uw ambtelijk secretaris de juiste rol oppakt om uw OR zo goed mogelijk te ondersteunen. Denk daarom altijd voorafgaand aan een verandertraject na over de rol die u van uw ambtelijk secretaris verwacht. Dat...