U bent hier

2. Op weg naar lerende ­medezeggenschap

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

Als uw OR wil meewerken aan een effectieve, snel veranderende en platte organisatie – waarin werknemers op positieve wijze invloed hebben – betekent dat een grote verandering! Zeker als de medezeggenschap in uw organisatie traditioneel is ingericht. Die ‘antieke’ structuur brengt namelijk allerlei problemen met zich mee. De nieuwe aanpak zorgt ervoor dat u een andere rol in uw organisatie gaat oppakken.

traditioneel

Dit hoofdstuk geeft vier tips die u helpen bij de structuuromslag van traditionele naar lerende medezeggenschap. Bij ieder tip leest u hoe de nieuwe aanpak verschilt van de traditionele, maar ook hoe de nieuwe aanpak problemen in uw praktijk oplost. Tot slot wordt duidelijk waarom de nieuwe aanpak ‘de lerende medezeggenschap’ heet.

De vier tips uit dit hoofdstuk kunt u gebruiken om de drie doelen uit paragraaf 1.3 te realiseren zodat uw organisatie zich snel kan aanpassen aan veranderingen in de omgeving, het potentieel van werknemers ontwikkelt én werknemers op een positieve manier invloed krijgen.

De eerste belangrijke tip is om uw energie te steken in externe ontwikkelingen in plaats van in interne gevolgen. Het is voor uw OR heel verleidelijk om u te richten op de interne gevolgen van een organisatieverandering. Dat is verleidelijk omdat de gevolgen concreet en voorspelbaar zijn. U heeft een voorstel in handen en weet welke stappen u moet...
De tweede tip die in dit hoofdstuk centraal staat is: maak van uw advies geen ‘moetje’, maar geef uw bestuurder meerwaarde! Om dat te kunnen doen, is het belangrijk om na te gaan of u het volgende herkent: Uw bestuurder noemt terloops in een vergadering dat de organisatie verandert. Hij dient vervolgens geen adviesaanvraag in. Uw bestuurder ‘...
De derde tip die in dit hoofdstuk centraal staat is: adviseer mensgericht in plaats van taakgericht. Voorbeeld 3: flexibel beloningssysteem Uw bestuurder ziet dat de organisatie zich in een sterk concurrerende markt begeeft. Om marktaandeel te behouden, moeten werknemers hun klanten actief benaderen met advies. De bestuurder voert een flexibel...
De vierde tip is dat het zijn vruchten afwerpt als u uw collega’s aan het roer zet. Want hoe herkenbaar uw expertise ook is; als u uw advies zelfstandig bedenkt, staat u niet sterk als OR. Uw bestuurder kan een goed idee van tafel vegen als het niet is gebaseerd op herkenbare signalen van de werkvloer. Daarom is netwerken met uw achterban zo...
In uw nieuwe aanpak stimuleert uw OR dat uw organisatie zich snel kan aanpassen. Dat proces gaat sneller als uw organisatie en werknemers gewend zijn om te leren. Leren betekent bewust omgaan met moeilijke situaties en uw gedrag daarop aanpassen. Leren helpt werknemers om verantwoordelijker te zijn voor veranderingen. Uw focus in de nieuwe aanpak...