U bent hier

Onderneming & Administratie
Risicomanagement1. Introductie1.7 Risicomanagement, een dynamisch proces

1.7 Risicomanagement, een dynamisch proces

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

veranderingen

efficiënter

De omgeving waarin een onderneming opereert, is niet statisch, maar dynamisch. En bovendien gaan de veranderingen steeds sneller. De opvatting van de samenleving over duurzaamheid is daar een voorbeeld van. Milieu-incidenten krijgen veel meer aandacht dan in het verleden en kunnen leiden tot grote reputatieschade voor een onderneming met financiële schade tot gevolg. Een andere dynamiek wordt veroorzaakt door de veranderingen in technologie en de digitale revolutie. Deze veranderingen maken het mogelijk om efficiënter te ondernemen en internationaal zaken te doen. Via digitale verkoopkanalen kan een onderneming het pad naar buitenlandse markten vrij eenvoudig vinden.

Digitale revolutie zorgt voor nieuwe risico’s

De technologische en digitale revolutie heeft ook geleid tot grote bedreigingen voor veel ondernemingen. Consumenten kopen vaker artikelen via internet en prijsvergelijking is eenvoudig mogelijk. Prijsconcurrentie is daardoor toegenomen met in het kielzog faillissementen van traditionele warenhuizen en winkels. En als een onderneming een keer niet optimaal presteert, wordt dit breed uitgemeten op sociale media. Verder heeft de technologische en digitale revolutie ook geleid tot toenemende cyber­criminaliteit. Daar moet een onderneming zich ook tegen wapenen.

Extern

valkuil

Een valkuil bij het opzetten van een risicomanagementproces is om de aandacht te richten op de beheersing van interne processen en systemen. Maar vergeet de wijzigingen in de omgeving van de onderneming niet. De grootste bedreigingen komen vaak van buiten! Risicomanagement moet daarom zowel intern als extern gericht zijn en altijd rekening houden met (externe) dynamiek.