U bent hier

4. Werkwijze van de OR

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2017

In artikel 14 WOR staat dat u in uw OR-reglement de werkwijze van uw ondernemingsraad moet bepalen. Het doel ervan is te zorgen dat alle OR-leden, werknemers en uw bestuurder weten hoe de gang van zaken in uw raad is. Dit helpt om bijvoorbeeld vergaderingen efficiënter te laten verlopen. Bovendien heeft u hiermee een document in handen waarop u kunt terugvallen, mochten er conflicten ontstaan.

reglement van orde

De werkwijze van een OR gaat bijvoorbeeld over de manier waarop u uw vergaderingen organiseert, wat de taken van de secretaris zijn, hoe u besluiten neemt en hoe u verslag doet van de vergaderingen die u heeft gehouden. Het is dus eigenlijk uw huishoudelijk reglement of uw reglement van orde. In dit hoofdstuk vindt u meer informatie over de onderwerpen die u daarvoor in uw reglement moet regelen.

In uw reglement moet u vermelden op welke manier en hoe vaak de OR bij elkaar komt. Houd er rekening mee dat u in uw reglement alleen afspraken kunt maken die voor de OR zelf gelden. Voor uw bestuurder zijn afspraken niet bindend. Overigens is elke overlegvergadering ook een OR-vergadering, zodat de reglementaire bepalingen wel enigszins...
In uw OR-reglement moet u ook de taak van de secretaris regelen. Vaak is dit één van de leden van de raad. Deze secretaris verlicht het werk van de andere OR-leden door bijvoorbeeld het bijeenroepen van de vergaderingen, het opstellen en verspreiden van de verslagen van de vergaderingen en het schrijven van brieven namens uw OR op zich te nemen...
Een eensgezinde OR is het beste visitekaartje voor uw organisatie. Dat betekent niet dat u besluiten altijd unaniem moet nemen. De meeste OR’en werken volgens het consensusmodel: alle leden kunnen zich vinden in een bepaald standpunt, al verschilt onderling de mate waarin. Stemmen Als het gaat over personen of als consensus niet haalbaar lijkt,...
In uw reglement horen ook de voorwaarden te staan waaraan vergaderingen moeten voldoen wat betreft agendering en verslaglegging. Denk aan de manier waarop iedereen op de hoogte wordt gebracht van de datum en de inhoud van de vergaderingen. Daarnaast moet uw reglement ook regels bevatten voor de notulen van de vergaderingen en het opstellen van het...