U bent hier

10.1 Team aansturen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2021

aanpassingen

Werken veel werknemers uit een team regelmatig vanuit huis, dan kan een leidinggevende niet dezelfde stijl van leidinggeven aanhouden als bij een team waarvan alle leden alle werkdagen op de werkvloer doorbrengen. Hij zal aanpassingen moeten maken en veel energie moeten steken in goed communiceren met de werknemers.

10.1.1 Zelfstandig werken

‘onzichtbaar’

controleren

Werknemers die veel thuiswerken, zijn als het ware ‘onzichtbaar’. De leidinggevende kan niet op elk moment van de dag even langslopen om na te gaan wat een werknemer doet en moet erop vertrouwen dat deze zelfstandig al zijn taken uitvoert. Tegelijkertijd is het van belang dat de leidinggevende wel regelmatig controleert hoe de voortgang van een bepaald project verloopt, zodat hij – als dat nodig is – op tijd kan bijsturen.

Gaan werknemers te veel hun eigen gang, dan kan dat een project of de afronding van een taak enorm vertragen. Het kost namelijk weer even tijd om alle teamleden terug op de rit te krijgen.

taakverdeling

bevoegdheid

Als alle werknemers op één lijn zitten, is het makkelijker om projecten en werkzaamheden in goede banen te leiden tijdens het thuiswerken. De leidinggevende moet daar bepaalde zaken goed voor regelen en afspreken.

  • Alle werknemers moeten weten wat de doelen zijn van projecten of werkzaamheden op hun afdeling en zich willen inzetten om die doelen te halen.
  • Het is belangrijk dat alle werknemers de taakverdeling kennen.
  • Er moet een duidelijke projectomschrijving zijn, bij voorkeur opgesteld in overleg met de werknemers.
  • Werknemers moeten de juiste informatie en middelen hebben om hun werkzaamheden uit te voeren.
  • Het is handig als werknemers niet voor elk wissewasje bij hun leidinggevende moeten aankloppen, maar bevoegdheid hebben om middelen naar eigen inzicht in te zetten.

10.1.2 Afspraken over communicatie en samenwerken

ontmoeten

Niet alleen is het belangrijk dat werknemers weten aan welke doelen zij werken en hoe de taakverdeling ligt; zij moeten ook weten op welke manier zij het beste kunnen samenwerken. Het is daarvoor wel zo handig als zij elkaar af en toe op kantoor ontmoeten. Zo leren ze elkaar kennen en gaat het samenwerken steeds makkelijker.

antwoord

Ook is het handig als er afspraken zijn over hoe werknemers communiceren. Werken ze bijvoorbeeld allemaal in dezelfde documenten en noteren ze daar opmerkingen in? Sturen ze documenten door via mail? In welk tijdsbestek kan een werknemer een antwoord verwachten van zijn collega’s? Meer over samenwerken leest u in hoofdstuk 9.

Niet té flexibel tijdens thuiswerken

Het grote voordeel van thuiswerken voor werknemers is dat zij flexibel zijn. Ze kunnen tussendoor de kinderen van school halen, een boodschapje doen op een moment waarop het niet zo druk is in de supermarkt of een kopje koffie drinken met een bekende en ’s middags of ’s avonds dat uurtje werk inhalen.

bereikbaar

Dat is heel prettig voor de werknemer, maar zijn collega’s moeten wel grofweg weten wanneer een werknemer bereikbaar is. Een oplossing is een status weergeven in de chat, zoals: ‘Ben om 14.30 uur weer bereikbaar!’