U bent hier

10. Persoonlijke effectiviteit

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Uw leiderschap staat of valt met uw uitstraling en uw persoonlijke effectiviteit. In uw positie is het belangrijk dat u overtuigend overkomt, dat u controle uitstraalt én ook heeft. Uw lichaamstaal is hierbij belangrijk, net als uw manier van communiceren. Meet uzelf een directe, duidelijke communicatiestijl aan, maar zoek ook de balans. Rust en overwicht straalt u vooral uit als u dicht bij uzelf blijft, en uw persoonlijke stijl uitdraagt.

competenties

Staat u bij een presentatie te bibberen van de zenuwen of loopt u vol zelfvertrouwen het podium op? Geeft u snel toe bij onderhandelingen of heeft uw tegenpartij een zware dobber aan u? Presenteren, onderhandelen, overtuigen en beïnvloeden, het zijn allemaal voorbeelden van belangrijke – maar minder zichtbare – competenties voor de leidinggevende.

Pakt u het goed aan, dan versterken uw competenties uw uitstraling als manager. Maar ze kunnen uw positie ook breken. Werk daarom aan uw lichaamshouding, taalgebruik en zelfvertrouwen.

Terwijl de één er zijn hand niet voor omdraait, krijgt de ander knikkende knieën bij het idee om voor een groep te spreken. Maar of presenteren u van nature ligt of niet, uw vaardigheden hierin zijn te verbeteren. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarnaast zijn er allerlei technieken om uw publiek geboeid te houden en uw verhaal te...
In uw positie is het belangrijk dat u overtuigend overkomt. Zonder de nodige overtuigingskracht is het immers lastig om invloed uit te oefenen. En dat is toch één van de belangrijkste competenties die u als leidinggevende moet bezitten. Er zijn een aantal manieren om mensen te overtuigen en te beïnvloeden. 10.2.1 Overtuigen Overtuigen is een...
Werkt u wel eens over om werk af te krijgen? Heeft u het gevoel dat u achter de feiten aanloopt? Denk dan eens na over de samenstelling van uw takenpakket. Het zou kunnen dat een deel van uw tijd opgaat aan taken die u niet per se zelf hoeft uit te voeren. U kunt er dan voor kiezen om bepaalde klussen te delegeren aan uw medewerkers. Delegeren is...