U bent hier

9. Leiding geven aan uw medewerkers

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Motiveren, goed kunnen luisteren, delegeren: het is maar een greep uit de vele vaardigheden die managers nodig hebben om goed leiding te kunnen geven. Sommige competenties heeft u van nature al, andere zult u moeten oefenen. Dat is helemaal niet erg, integendeel! Het vermogen om kritisch naar uzelf te kijken is een belangrijke leiderschapscompetentie. Zo blijft u scherp en kunt u uw positie constant verstevigen.

sociaal proces

Vergis u niet: leidinggeven is een sociaal proces bij uitstek. U bent steeds met mensen bezig. U motiveert, instrueert, coacht en u lost problemen op. Sterke sociale en communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen zijn dan ook van groot belang voor uw dagelijkse werk!

Cognitief sterk

vlotte babbel

Maar met alleen een vlotte babbel komt u er niet. U moet ook cognitief sterk zijn, problemen goed kunnen analyseren en informatie snel kunnen verwerken en toepassen. Dit vraagt om goede analytische vaardigheden en een sterke focus op een doel.

Een gezonde portie relativeringsvermogen en stress­bestendigheid zijn cruciaal in uw functie als manager. Heeft u de neiging om meteen boos of gestrest te worden als dingen niet gaan zoals u wilt, dan zal leidinggeven een zware kluif voor u zijn.

Doe aan kritische zelfreflectie

Een belangrijke vaardigheid voor managers is het vermogen om kritisch naar zichzelf te kijken. Wat is uw communicatiestijl? Hoe zit uw persoonlijkheid is in elkaar en hoe beïnvloedt dit uw stijl van leidinggeven? Met welke medewerkers kunt u goed overweg en met welke wat minder? Hoe komt dit? In de hoofdstukken 3 tot en met 7 van dit dossier vindt u een aantal modellen om inzicht te krijgen in uw eigen persoonlijkheid en in die van uw teamleden. Doe er uw voordeel mee!

Een belangrijke competentie om goed leiding te kunnen geven is beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden. Uit onderzoek blijkt ook dat leidinggevenden met goede sociale vaardigheden betere resultaten neerzetten. Het is prettig als u gezegend bent met een flinke dosis charisma, maar sociale vaardigheden kunt u zich ook eigen...
Het goed en effectief kunnen begeleiden van medewerkers is een belangrijke vaardigheid voor leidinggevenden. Veel medewerkers vinden het prettig om de vrijheid te krijgen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat u hen laat zwemmen (en verdrinken). Als uw medewerkers vol enthousiasme aan de slag gaan, komt dat het eindresultaat vrijwel altijd...
In sommige gevallen moet u medewerkers of projectteamleden duidelijk vertellen wat er moet gebeuren. Dit is bijvoorbeeld ook het geval als u als leidinggevende instructies geeft aan uw meer onervaren collega’s. U geeft een instructie en u verdeelt de taken. Een goede instructie geven is nog niet zo gemakkelijk, maar met deze handvatten kunt u deze...
Leidinggeven aan een team is een specifieke vaardigheid. Een goed functionerend team kan enorme prestaties leveren, maar een slecht functionerend team kost u heel veel energie. Als teamleider faciliteert u het team in middelen en informatie en geeft u het een doel en een koers. Ook begeleidt u het team in de groepsprocessen en coacht u de...
Niet alleen uw sociale en communicatieve vermogens zijn van groot belang bij leidinggeven. Ook uw cognitieve en conceptuele vaardigheden zijn erg belangrijk. Om goede beslissingen te kunnen nemen, moet u informatie snel kunnen opnemen, verwerken, beoordelen, toepassen en (re)produceren. Als leider van een team bent u degene die inzicht moet...
Doelen stellen en doelen bewaken is een belangrijke competentie voor leidinggevenden. Het is gemakkelijk om af te dwalen van uw doelen als u wordt opgeslokt door de dagelijkse praktijk, of door tegenslagen, tegenwerking of andere tijdverspillers. Om uw resultaatgerichtheid te vergroten, kunt u uzelf regelmatig de volgende vragen voorleggen: In...
Als leidinggevende krijgt u ongetwijfeld te maken met lastige situaties. Projecten die niet lopen, conflicten op de werkvloer of andere stressvolle situaties. U moet over probleemoplossend vermogen beschikken en de vaardigheid om conflicten op te lossen. Dit vereist doorzettingsvermogen en vaak een flinke dosis creativiteit. Conflicten Het is voor...
Als u denkt dat stress bij uw werk hoort, beseft u niet hoeveel invloed dit heeft op de manier waarop u uw werk uitvoert. Als u niet goed kunt omgaan met problemen, tegenslagen of veranderingen, uit zich dit uiteindelijk in lichamelijke problemen en een verminderde werkeffectiviteit. In een continu veranderende omgeving is het vermogen om te...
Leidinggevenden – misschien u ook wel – zijn vaak control-freaks, ze doen het liefst zo veel mogelijk zelf. Daarom zijn kunnen loslaten, taken overdragen en hulp vragen heel belangrijke vaardigheden. Goed kunnen delegeren voorkomt dat u zelf compleet overloopt van het werk. Maar het is ook een goede manier om medewerkers te motiveren. U geeft ze...
Organiseren en plannen zijn belangrijke vaardigheden voor leidinggevenden. U stelt doelen op en u maakt een plan om deze doelen te bereiken. Daarna zet u het plan in werking door te organiseren: wie doet wat en wanneer? Om goed te kunnen organiseren heeft u een aantal basisvaardigheden nodig, zoals prioriteiten stellen, de benodigde tijd goed...