9. Leiding geven aan uw medewerkers
Motiveren, goed kunnen luisteren, delegeren: het is maar een greep uit de vele vaardigheden die managers nodig hebben om goed leiding te kunnen geven. Sommige competenties heeft u van nature al, andere zult u moeten oefenen. Dat is helemaal niet erg, integendeel! Het vermogen om kritisch naar uzelf te kijken is een belangrijke leiderschapscompetentie. Zo blijft u scherp en kunt u uw positie constant verstevigen.
sociaal proces
Vergis u niet: leidinggeven is een sociaal proces bij uitstek. U bent steeds met mensen bezig. U motiveert, instrueert, coacht en u lost problemen op. Sterke sociale en communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen zijn dan ook van groot belang voor uw dagelijkse werk!
Cognitief sterk
vlotte babbel
Maar met alleen een vlotte babbel komt u er niet. U moet ook cognitief sterk zijn, problemen goed kunnen analyseren en informatie snel kunnen verwerken en toepassen. Dit vraagt om goede analytische vaardigheden en een sterke focus op een doel.
Een gezonde portie relativeringsvermogen en stressbestendigheid zijn cruciaal in uw functie als manager. Heeft u de neiging om meteen boos of gestrest te worden als dingen niet gaan zoals u wilt, dan zal leidinggeven een zware kluif voor u zijn.
Doe aan kritische zelfreflectie
Een belangrijke vaardigheid voor managers is het vermogen om kritisch naar zichzelf te kijken. Wat is uw communicatiestijl? Hoe zit uw persoonlijkheid is in elkaar en hoe beïnvloedt dit uw stijl van leidinggeven? Met welke medewerkers kunt u goed overweg en met welke wat minder? Hoe komt dit? In de hoofdstukken 3 tot en met 7 van dit dossier vindt u een aantal modellen om inzicht te krijgen in uw eigen persoonlijkheid en in die van uw teamleden. Doe er uw voordeel mee!