U bent hier

3. Gebruik het communicatiestijlenmodel

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Waarom vindt u bij de ene medewerker moeiteloos aansluiting en loopt de communicatie met een ander zo stroef? Met het Communicatiestijlenmodel krijgt u inzicht in uw eigen manier van communiceren, en in die van anderen. En dat niet alleen: het model leert u ook hoe u uw eigen stijl zo kunt aanpassen, dat u met veel verschillende mensen effectief kunt communiceren, en tegelijkertijd toch bij uzelf blijft.

presenteren

Assertief of bescheiden, ad rem of voorzichtig, extravert of introvert: u herkent ongetwijfeld dat mensen zich op een verschillende manieren presenteren en dus ook op verschillende manieren met elkaar communiceren. Met andere woorden: elk persoon heeft zijn eigen communicatiestijl.

Het Communicatiestijlenmodel is een praktisch model waarmee u uw eigen communicatiestijl en die van anderen kunt leren herkennen. Het model helpt u bovendien effectiever te communiceren, omdat u uw eigen communicatiestijl beter kunt afstemmen op uw gesprekspartner(s). Social Style Model Het Communicatiestijlenmodel is ontstaan vanuit het...
Het Communicatiestijlenmodel deelt communicatie tussen mensen in op basis van twee zogenoemde gedragsdimensies. Dit is een eerste onderscheid op basis van wát iemand zegt, de inhoud dus, en welke ruimte hij inneemt in de communicatie. 3.2.1 Inhoud Een belangrijk herkenningspunt bij een communicatiestijl is de inhoud van de communicatie. Is deze...
De twee dimensies vormen in verschillende combinaties de basis van de vier communicatiestijlen van het Communicatiemodel. De expressieve stijl; deze stijl is een combinatie van ruimtenemend en uitend gedrag. U kent vast medewerkers die de ‘clown’ uithangen, veel grapjes maken en impulsief reageren. Vaak zijn mensen met een expressieve stijl ook...
Een belangrijk onderdeel van het Communicatiestijlenmodel is het begrip ‘wendbaarheid’. Dit is de mate waarin u uw eigen communicatiestijl (deels) aanpast aan de stijl van iemand anders. Wendbaar zijn betekent niet dat u zichzelf moet verloochenen, dat u zich anders moet voordoen dan u daadwerkelijk bent, of u volledig aan moet passen aan uw...
De vier genoemde communicatiestijlen zijn niet in beton gegoten. Er kunnen situaties zijn dat mensen extremer reageren dan u van hen gewend bent. Meestal gebeurt dit onder invloed van spanning of stress. In de termen van het Communicatiestijlenmodel worden dit de ‘uitwijkstijlen’ genoemd. Bij elke communicatiestijl hoort een specifieke...