U bent hier

4. De Coachingscirkel

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

De Coachingscirkel is een gespreksmodel voor coaching. Met het model helpt u een medewerker inzicht te krijgen in zijn denken en doen. U geeft hem telkens nieuwe opdrachten, waarmee hij nieuwe inzichten krijgt en zelf oplossingen kan bedenken voor zaken waar hij tegenaan loopt. Goed en effectief coachen is een kunst. Daarom is basiskennis van het coachingsvak voor u een must!

verantwoordelijkheid

Met coaching kunt u de kwaliteiten van medewerkers ontwikkelen. Of u nu zelf coacht of een coach inhuurt, de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling ligt bij een medewerker zelf. Het is de bedoeling dat de gecoachte tijdens het proces minder afhankelijk wordt van de coach.

Effectieve gesprekken

wiel uitvinden

gedrag aanpassen

Gelukkig hoeft u als beginnend coach niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn behoorlijk wat technieken en gespreksmodellen uitgedacht, die u kunnen helpen een coachingstraject vorm te geven. De Coachingscirkel is een nuttig instrument om tot effectieve gesprekken te komen. U stelt concrete vragen en een medewerker reageert daarop met voorbeelden. Het is bedoeling dat hij zo zelf inzicht krijgt in zijn handelen, en eventueel zijn gedrag kan aanpassen.

Coaching is de laatste jaren enorm in opkomst. Steeds meer werknemers willen uitzoeken wie ze precies ‘zijn’, waarom ze doen zoals ze doen, of ze zoeken naar steun en praktisch advies in lastige situaties. Coaching is geen theekransje waarbij een coach vrijblijvend de zorgen en problemen van de gecoachte aanhoort. Het is ook geen diepgaande...
De Coachingscirkel is een hulpmiddel om effectieve coachingsgesprekken te voeren. Past u deze methode toe, dan doorloopt u achtereenvolgens steeds vier fasen. Bij elke fase horen vragen die u als coach kunt stellen. 4.2.1 Ervaren De eerste fase in de Coachingscirkel gaat om het delen van een concrete ervaring. Bespreek met een medewerker een...