U bent hier

2. Leiderschap op papier

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Er zijn boeken volgeschreven over leiderschap, management en leiderschapsstijlen. Natuurlijk kunt u niet alle varianten zelf uitproberen. U moet tenslotte ook de rest van uw werk nog doen. Daarom behandelt dit dossier een aantal veel toegepaste en actuele leiderschapsstijlen en -theorieën. U krijgt zo inzicht in de verschillende mogelijkheden die u heeft voor de invulling van uw rol als leidinggevende.

gelijkwaardig

Leiderschap is een thema dat mensen al eeuwenlang bezighoudt. Niet vreemd: ideeën over leiderschap hebben een beperkte houdbaarheid door maatschappelijke veranderingen. Zo is het klakkeloos gehoorzamen van een baas tegenwoordig ‘not done’, een gelijkwaardige werkrelatie is de norm geworden en eigen initiatief van medewerkers wordt juist gewaardeerd in plaats van afgestraft!

Bent u beginnend leidinggevende, dan bent u aanvankelijk vooral veel bezig zijn met het zoeken naar uw eigen leiderschapsstijl. Er is niet één manier van leidinggeven die het beste werkt. U moet zelf kijken welke leiderschapsstijl het beste past bij u én uw medewerkers.

Over leiderschap zijn veel verschillende theorieën ontwikkeld. Deze theorieën lijken op het eerste gezicht behoorlijk van elkaar te verschillen, maar toch is er een aantal thema’s en concepten te ontdekken die telkens terugkomen, en waar ook veel discussie over is. U vindt er een aantal op een rij. 2.1.1 Mensgericht of taakgericht Er bestaat een...
Zoveel mensen, zoveel leiders. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om leiding te geven. Er is geen beste of verkeerde stijl. Welke stijl in uw situatie het beste werkt, hangt bijvoorbeeld af van uw eigen persoonlijkheid, de aard en ervaring van medewerkers en de complexiteit van het werk. In het algemeen zijn er zes leiderschapsstijlen...
Om leiderschap praktisch vorm te geven, is er een groot aantal modellen ontworpen, elk met een eigen uitgangspunt. Er zijn modellen die handvatten bieden om effectief te communiceren, modellen om conflicten te hanteren en modellen om bijvoorbeeld zicht te krijgen op persoonskenmerken van medewerkers. In de hoofdstukken 3 tot en met 8 worden vijf...