U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Timemanagement6. Kwadrant III: dringend, maar niet belangrijk

6. Kwadrant III: dringend, maar niet belangrijk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2025

Ze komen in iedere organisatie voor: storingen die de planning in de war schoppen, of waardoor het wringen wordt om alles op tijd af te krijgen. Deze interrupties worden door de boodschappers absoluut als dringend en belangrijk ervaren, maar zijn dat lang niet altijd. Zeker niet voor degene die ermee lastig wordt gevallen. Voor je het in de gaten hebt, werk je vooral aan de prioriteiten en doelen van de mensen om je heen.

zijspoor

goede wil

Collega’s, e-mails en telefoontjes kunnen je eigen werk en prioriteiten op een zijspoor zetten. Er zijn manieren om die verstoringen tot een minimum te beperken, en waarbij je desondanks vriendelijk blijft en je goede wil toont. Eén van de beste manieren: bied eenvoudigweg minder gelegenheid voor ‘storingen’ en sluit je wat vaker af.

Tijdwinst

Dat betekent dat je ook met een frisse blik kijkt of je niet vaker en meer werkzaamheden kunt delegeren. Dat kan zowel jezelf als je medewerkers winst opleveren. Door kritisch te kijken, kun je veel tijdwinst boeken.

Je bent goed in je werk. Daarom heb je carrière gemaakt en zit je op deze plek in je organisatie. Maar kun je ook goed werkopdrachten aan anderen overlaten? Vaak is onvermogen om te delegeren een belangrijke reden voor het stijgen van de werkdruk. Dat onvermogen kent verschillende oorzaken. Allereerst is het mogelijk dat je vooral vertrouwen in...
Een groot én belangrijk deel van je werk bestaat waarschijnlijk uit overleg en vergaderingen met collega’s, klanten en projectpartners. Een onderdeel om niet als eerste op te beknibbelen, al is het maar vanwege het sociale contact. Daarnaast wil je er tijd voor nemen als positief signaal aan de anderen: zij zijn belangrijk, en je wilt dat ze dat...
Je wordt voortdurend in je concentratie en in je werk gestoord. Onder meer door binnenvallende collega’s die zeggen dat ze iets niet voor elkaar krijgen zonder jouw hulp. Je bent graag behulpzaam, maar vreest tegelijkertijd dat de gevolgen in je eigen werkschema merkbaar zullen zijn. Tips tegen onverwachte bezoekers Doe de deur van je werkkamer...