6. Kwadrant III: dringend, maar niet belangrijk
Ze komen in iedere organisatie voor: storingen die de planning in de war schoppen, of waardoor het wringen wordt om alles op tijd af te krijgen. Deze interrupties worden door de boodschappers absoluut als dringend en belangrijk ervaren, maar zijn dat lang niet altijd. Zeker niet voor degene die ermee lastig wordt gevallen. Voor je het in de gaten hebt, werk je vooral aan de prioriteiten en doelen van de mensen om je heen.
zijspoor
goede wil
Collega’s, e-mails en telefoontjes kunnen je eigen werk en prioriteiten op een zijspoor zetten. Er zijn manieren om die verstoringen tot een minimum te beperken, en waarbij je desondanks vriendelijk blijft en je goede wil toont. Eén van de beste manieren: bied eenvoudigweg minder gelegenheid voor ‘storingen’ en sluit je wat vaker af.
Tijdwinst
Dat betekent dat je ook met een frisse blik kijkt of je niet vaker en meer werkzaamheden kunt delegeren. Dat kan zowel jezelf als je medewerkers winst opleveren. Door kritisch te kijken, kun je veel tijdwinst boeken.