U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Timemanagement5. Kwadrant II: belangrijk, maar níet dringend

5. Kwadrant II: belangrijk, maar níet dringend

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2025

Het is niet voor niets dat dit hoofdstuk de meest prominente plek in dit themadossier inneemt. In het tweede kwadrant wordt het échte werk verricht. Dat wil zeggen: als het je lukt om veel van je werk inderdaad in dit kwadrant uit te voeren. In het tweede kwadrant kun je voldoende tijd reserveren voor werkzaamheden, en verklein je het risico dat je wordt verrast door een deadline. Deadlines zijn er dus nog steeds, maar als het goed is zonder de stress.

Een belangrijk voordeel van werken in het tweede kwadrant is dat de tijdsdruk minder overheersend is. Zelfs als je altijd stelt dat je zonder een krappe deadline niet optimaal kunt werken, zul je moeten toegeven dat daar tegelijkertijd nadelen aan kleven.

Corrigeren

typfout

voldoende lucht

Leg een onder tijdsdruk geschreven brief één dag weg en je komt ongetwijfeld nog een typfout of onduidelijke zinsnede tegen waarvan je blij bent dat je deze nog kunt corrigeren. Door goed te plannen en te organiseren, veraangenaam je je werk. Het geeft je tevens voldoende lucht om het overzicht te behouden.

Je hebt veel variatie in je werk, en dat is één van de redenen waarom je er zo veel plezier in hebt. Als tenminste alles op rolletjes loopt. Het wordt een ander verhaal als de ene activiteit de andere in de weg gaat zitten. Het is dus zaak om je werk goed te ordenen. Dat betekent dat je onderscheid moet aanbrengen en prioriteiten moet stellen. Een...
Het kost je vanzelfsprekend energie om al je werk tot een goed einde te brengen. Deze energie is niet alleen beperkt, maar ook geen constante factor. Daarom maakt het uit wat je op welk moment van je werkdag doet. Onze biologische klok is nog steeds hetzelfde geprogrammeerd als die van de allereerste oermensen, die in de tropen woonden. Het...
Op de maandagochtendvergadering vertellen alle aanwezigen even waar ze deze week zoal mee bezig zijn. Iedereen is weer van elkaars bezigheden op de hoogte, weet op wie zij bij calamiteiten kunnen terugvallen en wie een extra opdracht nog kan inpassen. Pas als je aan je bureau gaat zitten, valt je oog op een e-mail die je herinnert aan een...
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de aanblik van de werkplek in detail vertelt hoe iemand zijn werk ordent. Vaak is het toch wel een redelijk betrouwbare indicatie. Opruimen klinkt ook niet zo belangrijk... maar dat is het wel! Er gaat veel kostbare tijd verloren omdat iets tijdelijk onvindbaar is: of het nu om die ene brief gaat, dat post-itje...