U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Timemanagement10. Tot slot: timemanagement binnen het team

10. Tot slot: timemanagement binnen het team

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2025

Als manager heb je niet alleen te maken met je eigen werk, deadlines, doelen, prioriteiten en planningen, maar ook met het team waarmee je werkt. Zonder de hulp en medewerking van jouw teamleden kun je slechts gedeeltelijk je (tijds)doelen bereiken.

optimale werksituatie

Binnen een team is iedereen (voor een deel) afhankelijk van elkaar voor het bereiken van eigen én gezamenlijke doelen. Om tot een optimale werksituatie te komen, moet je de meest uiteenlopende zaken met elkaar afspreken. Dit begint natuurlijk met het delen van dezelfde beleidsvisie, maar ook afspraken over doelen, verantwoordelijkheid en werkwijze(n) zijn noodzakelijk. Daarmee giet je de verhoudingen tussen jou en je teamleden in een optimaal kader, en presteert iedereen zo effectief mogelijk.

‘Wat wil je met jouw team hebben bereikt over vijf jaar?’ Deze vraag is een goed uitgangspunt om een gezamenlijke teamvisie te ontwikkelen. Die visie omvat zowel de uitgangspunten van je organisatie als de grenzen die deze stellen aan je mogelijkheden. Bepalend voor de visie zijn verder de langetermijndoelen van je organisatie, maar ook de context...
Om zo effectief mogelijk te werken (en dat is natuurlijk altijd het streven) en richting te geven aan je activiteiten moeten jij en je team doelen stellen. Deze doelen moeten meetbaar en concreet zijn, en het hele team moet erachter staan. Het is belangrijk dat deze doelen vastliggen en bij iedereen bekend zijn, anders kunnen sommige teamleden...
Eigenlijk is het heel simpel: pas als je hebt bepaald wie binnen jouw team waarvoor verantwoordelijk is, kun je een geoliede machine zijn die soepeltjes haar targets haalt. Is de verantwoordelijkheid niet duidelijk, dan gaan zaken onherroepelijk door elkaar lopen. Meerdere teamleden voelen zich dan bijvoorbeeld voor hetzelfde verantwoordelijk, met...
Discipline is een belangrijk woord binnen een team. Als iedereen weet waaraan hij zich moet houden, en op welke wijze, verloopt het werk eenvoudiger en blijft het aantal misverstanden beperkt. Je kunt daarbij denken aan vaste afspraken over bijvoorbeeld de tijd die ‘staat’ voor bepaalde terugkerende handelingen of werkprocessen, over de manier...
Tot slot heeft een goede teamsamenwerking inzet nodig van de betrokken teamleden op het sociale vlak. Door respect, onderling vertrouwen en – waar mogelijk – het bieden van een helpende hand, zal een team beter en effectiever functioneren. Dat klinkt eenvoudig, maar je weet ook dat deze zaken binnen een team niet altijd vanzelf gaan. Misschien kun...
Bij het introduceren van timemanagement moet iedereen zijn manier van tijdsindeling veranderen. En veranderen is moeilijk. De belangrijkste hindernissen die een veranderingsproces kunnen tegenhouden zijn: de organisatiestructuur van je organisatie; gebrek aan vaardigheden; lastige leidinggevenden.; HR-systemen die niet op verandering zijn...