U bent hier

OR & Medezeggenschap
Gevorderd OR-lid4. De losse onderdelen van de organisatie4.2 Inkoop

4.2 Inkoop

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

noodzakelijk

opslagruimte

Als u wel eens meekijkt (of wat mee krijgt) van de inkoop, dan weet u hoe belangrijk een goed afgestemde inkoop is. Het gaat dan om grondstoffen en hulpmiddelen die noodzakelijk zijn om het eindproduct of de dienst voort te brengen. Vanuit de OR is het daarbij goed om te letten op de prijs per eenheid en bijvoorbeeld de omvang van de voorraden. Een te grote voorraad kost geld: uw organisatie kan er geen rente over ontvangen en daarbij kan het een hoop opslagruimte kosten. Te kleine voorraden kunnen leiden tot (te) lange levertijden aan de klanten, waardoor ze weglopen.

Kwaliteit van de inkoop

betrouwbaar

leveranciers

De OR is vanzelfsprekend geïnteresseerd in de prijs van deze inkoop maar vooral ook in de kwaliteit van wat geleverd wordt. Afhankelijk van die kwaliteit kunt u en kunnen uw collega’s werken aan goede en betrouwbare spullen voor de klant. U kunt best tijd besteden in het overleg aan de mogelijkheden die de markten bieden. Welke leveranciers zijn er en wat hebben zij, tegen welke prijs, te bieden?

Vraag eens naar de bestaande inkoopcontracten. Zijn dat langdurige afspraken of zijn ze makkelijk op te zeggen? Het is goed om zo nu en dan naar andere leveranciers te kijken. Ga na of er reden is om over te stappen.