U bent hier

5. Kennis van het besturen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

In de ideale (medezeggenschaps)wereld bent u een gesprekspartner op het niveau van de bestuurder. Maar een OR die de hakken in het zand zet of in het overleg steeds terugkomt op de vrijdagmiddagborrel zal dat niveau niet halen. Het is belangrijk dat u weet om waarom de bestuurder bepaalde beslissingen neemt en waarom hij de organisatie bestuurt zoals hij dat doet. Om u te wapenen in het gesprek, is het dus belangrijk dat ook uw OR wat van bestuurskunde af weet.

elementaire onderdelen

Over het onderwerp bestuurskunde zijn boeken volgeschreven. In de basis komt het echter neer op een aantal elementaire onderdelen, zoals de structuur en de strategie van de organisatie. Om grip te krijgen op die basiselementen van het besturen van een organisatie, kunt u het 7S-model van McKinsey toepassen.

Dit model is ontworpen om alle bepalende factoren voor een succesvolle onderneming met elkaar in verband te brengen. Er zijn drie harde factoren: strategie, structuur en systemen, en vier zachte factoren: significante waarden, stijl, staf en sleutelbekwaamheden. De bestuurder is verantwoordelijk voor alle zeven componenten en voor het evenwicht...
In het model staan de significante waarden – shared values – centraal. Het gaat over de visie van de organisatie: de bedrijfsopvatting, de bedrijfscultuur en de identiteit. De reden dat dit onderdeel centraal staat, is dat deze factor zorgt voor samenhang en sturing van de overige factoren. Uw OR is bij uitstek een groep die kan toetsen of de...
Via de strategie van de organisatie geeft de bestuurder sturing aan de doelen die hij stelt. Ook legt hij in die strategie vast met welke middelen hij die doelen wil realiseren. Via een strategisch plan maakt hij daarin keuzes en zorgt er daarmee voor dat alle onderdelen van de organisatie weten wat zij moeten doen om bij te dragen aan het succes...
De factor ‘structuur’ in het 7S-model duidt de vormgeving van de organisatie aan. Een handig hulpmiddel hiervoor is het organogram. Vraag deze eens op en bespreek deze met uw mederaadsleden. Daarin kunt u vinden hoe keuzes zijn gemaakt over: taakverdeling, coördinatie, lijn-, staf- en functionele indeling van de organisatie. Pak het organogram van...
Het onderdeel ‘systemen’ is gericht op alle formele en informele werkwijzen, procedures en communicatiestromen. Het maakt daarbij niet uit of die intern of extern zijn gericht. Het gaat hierbij om alle formele en informele procedures, regelingen en afspraken. In uw contact met de bestuurder is het belangrijk om te weten welk...
Het gaat hier om de managementstijl die managers richting hun werknemers hanteren. Een goede manier van leidinggeven levert meestal een goed resultaat op. Als de sfeer goed is, tonen werknemers eerder inzet en plezier in het werk. Bespreek regelmatig in de overlegvergadering wat de opvatting van de OR is over de zichtbaarheid, betrouwbaarheid en...
De organisatiefactor ‘staff’ staat voor de werknemers in de organisatie. Denk daarbij aan thema’s zoals vakkennis, beloning, opleiding, beoordeling, selectie, promotie of demotie maar ook aan zachtere thema’s als motivatie, gedrag en verwachtingen. De OR heeft via artikel 27 WOR instemmingsrecht op vrijwel alle besluiten rond het personeelsbeleid...
Welke competenties vallen u op als u naar het personeel kijkt? En welke kwaliteiten ziet u als u de verschillende afdelingen naloopt? Waar is uw organisatie goed in? Al die (uitzonderlijke) kwaliteiten en competenties maken uw organisatie rijk. Juist OR-leden hebben veel kennis en ervaring in het inschatten van de sterke kanten die aanwezig zijn...