U bent hier

3. Het conflict zelf oplossen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: september 2020

Na het bespreken van het conflict kunt u tot de conclusie komen dat uw OR eerst zelf wil proberen om de angel eruit te halen. Om dit goed te kunnen doen, zijn een aantal vaardigheden van belang. Maar natuurlijk wilt u een conflict nog liever voorkomen dan dat u er eentje moet oplossen. Wat kunt u doen om een oplaaiend conflict zo snel mogelijk de kop in te drukken?

veilige sfeer

Om een conflict te voorkomen, is het allereerst van belang dat u het conflict in een vroeg stadium herkent. Als er miscommunicatie plaatsvindt, zijn er verschillende signalen die daarop wijzen. Denk aan het oplopen van spanningen of de verharding van een discussie (zie paragraaf 2.2.2). Ook het oplopen van de emoties en de fight-flight-freeze-reactie zijn duidelijk signalen dat de stress in de communicatie toeneemt. Het creëren van een veilige sfeer is cruciaal om te voorkomen dat er een conflict ontstaat.

Het creëren van een veilige sfeer vraagt om een open houding. Het is belangrijk dat u zelf eerlijk vertelt wat u ervaart en wat u wilt. Blijf luisteren naar de ander en vraag door. 3.1.1 Een goede basishouding: De beste preventie voor een conflict begint bij uzelf met een goede basishouding voor de communicatie. Een ezelsbruggetje voor een goede...
Onderhandeltechnieken kunt u goed inzetten bij het oplossen van problemen. Eén methode is het Harvard-onderhandelingsmodel waarbij u streeft naar een win-winsituatie: een oplossing die voor beide partijen goed is. Harvard omschrijft de onderhandelmethode als volgt: u bent hard op de inhoud en zacht op de relatie, met hart voor de relatie. Harvard...
De opbouw van het gesprek bepaalt mede de uitkomst. Als uw communicatievaardigheden niet goed zijn ontwikkeld, kan het zijn dat het doel door de opbouw van het gesprek niet wordt behaald, namelijk: het oplossen van het conflict. Of u nu zelf het gesprek voert – omdat u als OR-lid onderdeel bent van het conflict – of als bemiddelaar deelneemt, u...