3.2 Misvattingen over achterbancontact
ongeïnteresseerd
Mogelijk heeft uw OR al wel iets geprobeerd om de achterban bij uw werkzaamheden te betrekken. Kreeg u weinig respons? Ga er niet meteen van uit dat de achterban toch niet geïnteresseerd is in het OR-werk. Er bestaan namelijk twee belangrijke misvattingen over achterbancommunicatie. De eerste misvatting is dat de achterban ongeïnteresseerd is, de tweede dat de OR al voldoende met die achterban communiceert.
3.2.1 Misvatting 1: achterban is niet geïnteresseerd
nieuwsgierigheid
Ondernemingsraden willen het communiceren nog weleens opgeven, omdat ze denken dat de achterban toch geen interesse heeft voor wat zij doen. Vanuit werknemers zien ze te weinig betrokkenheid en nieuwsgierigheid. Dit betekent echter niet dat werknemers niet blij zijn met het bestaan van de OR. Natuurlijk kan het voorkomen dat werknemers negatief tegenover de OR staan. Maar dat merkt de raad meestal wel, en dan is het zaak te achterhalen waar die negatieve gevoelens vandaan komen. Vaak krijgt de ondernemingsraad überhaupt geen reacties; geen negatieve, maar ook geen positieve. En dan gaan raadsleden zich afvragen of het überhaupt iemand iets kan schelen. Dat is echter vaak een te snelle conclusie.
Passief-positief is goed begin
houding
De houding van werknemers tegenover de OR is in de basis bijna altijd positief. Al zeggen ze het niet met zoveel woorden, de meeste vinden het belangrijk dat er een medezeggenschapsraad is. De OR kan deze passief-positieve houding zien als een mooie basis voor het opbouwen van een sterke relatie met de achterban. Investeert de OR daar eenmaal écht in, dan zou die passieve houding ook zomaar een stuk actiever kunnen worden.
3.2.2 Misvatting 2: communicatie is al in orde
praktijk
De tweede misvatting gaat over de communicatie met de achterban. Veel ondernemingsraden overschatten hoeveel zij investeren in achterbancommunicatie. Terwijl zij zelf denken dat zij volop communiceren over hun werk, vinden werknemers dat in de praktijk nogal tegenvallen.
Beperkte communicatie
raadplegen
Er zijn maar weinig ondernemingsraden die een eigen nieuwsbrief uitbrengen of regelmatig berichten plaatsen op intranet. Veel vaker blijft de communicatie beperkt tot het mailen van vergaderverslagen en contactgegevens van OR-leden. Wil de OR de achterban raadplegen, dan vragen ze vaak hooguit een paar directe collega’s in de wandelgangen naar hun mening. Sta daarom eens stil bij wat uw ondernemingsraad echt doet om een goed contact te onderhouden met de achterban.
Wilt u weten hoe u een compacte en interessante nieuwsbrief opstelt voor uw achterban? Maak dan gebruik van de tool ‘Maak de OR-nieuwsbrief aantrekkelijk’ op rendement.nl/ordossier.
Tijdgebrek
specialist
Soms is gebrekkige communicatie geen gevolg van overschatting van hoeveel er al wordt gecommuniceerd, maar is er simpelweg een gebrek aan tijd, kennis en middelen. Als lid van de ondernemingsraad heeft u al veel andere dingen aan uw hoofd. Ook bent u waarschijnlijk geen specialist op het gebied van zaken als tekstschrijven, communicatieplannen maken en werknemersbijeenkomsten organiseren. Pittig dus!
Prioriteiten in de communicatie
invloed
Wat ook helpt bij het opbouwen van een goede relatie met de achterban, is om te beseffen dat die achterban niet altijd dezelfde prioriteiten heeft als uw ondernemingsraad – of uw bestuurder. Werknemers kunnen zich soms heel druk maken over zaken die direct invloed hebben op hun dagelijkse werk of hun bankrekening, terwijl de OR diezelfde zaken als bijzaken beschouwt. Ook timing (zoals eerder besproken in paragraaf 2.1.1) speelt vaak een belangrijke rol.
Reorganisatie is een voorbeeld
gevolgen
Een voorbeeld: worden er nieuwe machines aangeschaft, dan is de ondernemingsraad daar al in een vroeg stadium heel druk mee bezig, terwijl het voor werknemers vaak pas veel later een belangrijk onderwerp wordt – als zij er de gevolgen van ondervinden.
Verschil in prioriteiten
Dit verschil in prioriteiten en timing verklaart vaak ook waarom de OR het gevoel heeft dat er op de werkvloer geen interesse is voor het raadswerk, en waarom werknemers vaak denken dat de OR alleen maar bezig is met abstracte onderwerpen waar zijzelf weinig mee ophebben.
Is uw OR zich bewust van de verschillen tussen de raad en de achterban? Houd daar in uw communicatie dan rekening mee, en ga op zoek naar een evenwicht tussen onderwerpen die uw OR belangrijk vindt en onderwerpen die sterk leven op de werkvloer.