6.3 Werving actieve werknemers
zoektocht
Actieve werknemers kunnen de medezeggenschap verrijken en OR-leden ontlasten, maar dan moeten zij wel capabel én gemotiveerd zijn. Moeten OR-leden samenwerken met mensen die ongeschikt zijn of er eigenlijk weinig zin in hebben, dan kost het waarschijnlijk alleen maar tijd en energie. Daarom kan het geen kwaad om de zoektocht naar actieve werknemers grondig aan te pakken.
6.3.1 Wervingsprocedure
aanmelden
De OR kan een speciale wervingsprocedure starten, bijvoorbeeld door een oproep te verspreiden via diverse kanalen. In die oproep staan de concrete werkzaamheden waarbij de OR hulp vraagt, welke kwaliteiten daarvoor vereist zijn en waar geïnteresseerden contact kunnen opnemen voor meer informatie of aanmelden. Hoe concreter u de kwaliteiten omschrijft waar de OR behoefte aan heeft, hoe groter de kans is dat iemand zich hierin herkent en zich aanmeldt.
Verspreid de oproep via verschillende kanalen om zo veel mogelijk werknemers te bereiken. Denk aan de OR-nieuwsbrief, het aloude prikbord, het personeelsblad, intranet of een werknemersbijeenkomst die in die periode in de planning staat.
Persoonlijk
bereid
Natuurlijk kunnen OR-leden potentiële werknemers ook persoonlijk benaderen, bijvoorbeeld als ze collega’s hebben van wie ze denken dat zij geschikt zijn. Mensen die persoonlijk worden benaderd, zijn vaak eerder bereid om mee te werken. Omdat ze zich gevleid voelen dat aan hen wordt gedacht, maar ook omdat ze er serieuzer over gaan nadenken als hun de vraag direct wordt gesteld.
Duidelijkheid
Voordat OR-leden collega’s gaan benaderen, moet wel voor iedereen duidelijk zijn om welke taken het gaat en welke kwaliteiten daarvoor nodig zijn. Anders dragen OR-leden misschien kandidaten aan die eigenlijk niet geschikt zijn en in de praktijk te veel begeleiding en ondersteuning nodig hebben.
Werknemer ziet zichzelf niet bij OR passen
Het is goed om werknemers persoonlijk aan te spreken om een bijdrage te leveren aan de OR-werkzaamheden. Een oproep per mail of in het personeelsblad lezen werknemers misschien niet heel aandachtig, of ze lezen er überhaupt overheen. Daar komt bij dat het vaak niet in hen opkomt dat ze misschien best goed in het geschetste profiel passen.
Vrije tijd
Zij gaan zelf misschien alleen uit van hun werkkennis en -vaardigheden, die niet helemaal in het profiel van de OR hoeven te passen. Maar de boekhouder die in zijn vrije tijd een eigen blog bijhoudt, zou weleens een heel waardevolle toevoeging kunnen zijn aan het team dat de intranetpagina’s van de OR vult.
6.3.2 Selectie
spreken
Een uitgebreide selectieprocedure zal niet nodig zijn, maar het kan wel nuttig zijn om geïnteresseerde werknemers even te spreken. Een gesprek biedt de kans om elkaar beter te leren kennen – en om te zien of de wederzijdse verwachtingen overeenkomen.
Gesprek voeren
kwaliteiten
vragen stellen
Tijdens het gesprek geeft u uitleg over de werkzaamheden waarvoor u iemand zoekt en misschien ook over het werk van de OR. U stelt vragen om erachter te komen wat hem ertoe heeft bewogen zich aan te melden en wat hij denkt te kunnen bijdragen. Probeer ook een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van zijn kwaliteiten. Een OR die van tevoren goed heeft nagedacht over wat er nodig is voor een bepaalde taak, kan deze competenties veel beter checken dan een OR die dit niet op een rijtje heeft gezet. Geef de belangstellende ook ruim de gelegenheid om vragen te stellen. Zo kan hij nagaan of de werkzaamheden en de OR goed aansluiten bij zijn eigen wensen en kwaliteiten.
Uiteraard is het een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor beide partijen: zowel de geïnteresseerde als de OR kan na afloop van het gesprek concluderen dat een samenwerking er toch niet in zit.