4.4 Ontwikkel je sociale vaardigheden
handelen
Mensen hebben dagelijks behoefte aan contact en aandacht. Als OR-lid kun je daarvan gebruikmaken door bewust contacten te zoeken. De kunst is dan om vooral te luisteren. Veel mensen waarderen dat. Goed luisteren is niet makkelijk: je wilt ook graag van alles vertellen. Als OR-lid heb je de taak om mee te denken en te beslissen in het belang van de werknemers en de organisatie. Omdat je steeds moet handelen in het belang van beide partijen, is het zo belangrijk dat je goed hoort wat er speelt en leeft. Maak daar dus werk van.
4.4.1 Actief luisteren
creativiteit
Luisteren is niet alleen horen wat een ander zegt, maar vooral begrijpen wat hij zegt. En dat maakt het een intensieve bezigheid. Door adequaat te reageren, toon je begrip, stem je in of laat je weten dat je iets nog niet helemaal duidelijk vindt. Door goed door te vragen, ontvang je weer nieuwe waardevolle informatie. Een vraag als: wat kan de bestuurder of de OR hiermee, dwingt tot meedenken en creativiteit. Luisteren kun je leren en oefenen.
4.4.2 Een gesprek voeren
positie
Kom je terecht in een gesprek over de onderneming en de OR, wees je dan bewust van je positie. Je collega’s weten dat je in de OR zit en willen iets van je. Ze willen je misschien wel beïnvloeden, voor hun karretje spannen of in vertrouwen nemen. Je bent een persoon geworden met een zekere macht. Daarnaast heb je een soort vertrouwenspositie gekregen. Je bent in zo’n gesprek de woordvoerder en ambassadeur van de hele OR. Daarnaast wil de bestuurder het liefst dat je zijn woordvoerder bent. Dat je zijn beleid en plannen omarmt en uitdraagt. Dat kan natuurlijk alleen als de OR het eens is met die plannen. De bestuurder zal eerst en vooral via zijn eigen lijnen en leidinggevenden voor informatie en toelichting moeten zorgen.
Oefen voor jezelf een gesprek vanuit het oogpunt hoe je het OR-werk ermee kunt dienen. Neem als uitgangspunt het werkplan en de visie van de OR.
4.4.3 Observeren
middenkader
Je hoeft niet constant in gesprek met anderen om informatie te krijgen. Soms kom je met observeren heel ver. Zo kun je mensen en hun werk observeren of de manier waarop de organisatie wordt bestuurd. Hoe liggen de verhoudingen? Hoe gaat het tussen leidinggevenden en de ‘gewone’ werknemers? Kijk ook naar het middenkader, de directieleden of de commissarissen (toezichthouders). Hoe gaan zij met elkaar om? Waar leggen ze de nadruk op? Waarover praten ze liever niet? Merk je een bepalend informeel circuit waarbij onderlinge relaties zorgen voor besluiten en acties?
Al dit luister- en observatiewerk is niet vrijblijvend. Je moet het willen delen met de rest van de OR. Vergelijk jullie inzichten met elkaar. Uiteindelijk kun je dan tot gezamenlijke inzichten komen. En op basis daarvan kun je actie ondernemen.