U bent hier

OR & Medezeggenschap
Startend OR-lid1. Van gewone werknemer naar lid van de OR1.7 Presentatie van de onderneming

1.7 Presentatie van de onderneming

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: januari 2025

Het is voor de organisatie van groot belang dat de samenleving een goed beeld heeft van de producten en de onderneming. Dat beeld bepaalt grotendeels het bedrijfsimago en daarmee ook de positie in de markt en toekomstmogelijkheden. Neem als voorbeeld Google, Bol.com of Coolblue: allemaal organisaties die een bepaalde status hebben bereikt omdat de mensen die hun product(en) afnemen, tevreden consumenten zijn.

1.7.1 Imago beïnvloeden

beeld

Als OR-lid ben je gevoelig voor de mening van anderen over de onderneming, organisatie of het product. Dat geldt ook voor de bestuurder. Zo probeert de bestuurder het beeld dat klanten hebben van hun organisatie, product of dienst constant te beïnvloeden. Via de eigen website, folders, reclame, via de verpakking en noem maar op. Ook hierin worden keuzes gemaakt. Steeds als er iets te kiezen of beslissen valt, is de ondernemingsraad in beeld en van belang. Wat werkt wel en niet? En waarom? Hoe ervaar je de presentatie van de onderneming?

1.7.2 OR levert zijn eigen bijdrage

milieu­vriendelijk

In de WOR staat dat de OR wordt ingesteld in het belang van het goed functioneren van de onderneming in al haar doelstellingen. De vraag is dus welke doelstellingen de onderneming nastreeft met haar presentatie. Stel je eens voor dat de onderneming zich duurzaam en milieuvriendelijk presenteert en het tegendeel blijkt waar te zijn. Dat schaadt het imago enorm.

Ga na hoe de organisatie zichzelf in de markt zet. Welke reclame wordt er gebruikt, hoe ziet de bedrijfswebsite eruit? Bespreek je bevindingen met de andere OR-leden.

Marketing

feedback

Ook bij het onderwerp marketing kan de OR dus een kritische, opbouwende en aanvullende rol spelen. Daarvoor kan de OR zich verdiepen in de marketingstrategie van de organisatie. Zorg ook dat de marketingafdeling inzichten en feedback met de OR deelt. Zo kun je met de OR bekijken of de campagnes wel aansluiten bij de waarden en doelstellingen van de organisatie. Mogelijk ziet de OR ook waar er nieuwe kansen liggen. Je zult merken dat de bestuurder graag ziet dat de OR op zijn eigen manier een bijdrage levert aan het imago van de organisatie en de producten.