3.4 Informeren en communiceren
concurrentie
Goede marketing en communicatie met de buitenwereld is voor een onderneming van levensbelang. Zeker in branches waar de concurrentie groot is. Het beeld dat consumenten hebben van de onderneming en het product of de dienst die je levert, bepaalt het succes van de organisatie en geeft garantie voor het werk. Iedere onderneming informeert en communiceert zowel intern als extern. In al die communicatiestromen zitten doelbewuste pogingen om een positief beeld te schetsen van de onderneming en het product.
Visitekaartje van de organisatie
Het visitekaartje van de onderneming bepaalt voor een groot deel welk beeld mensen hebben van de organisatie. Maar wat is dan dat visitekaartje? Denk maar eens aan de verpakking van het product, of aan de website van de organisatie. Praten werknemers veel met klanten of opdrachtgevers, dan vormen zij ook een belangrijk onderdeel van het visitekaartje van de onderneming.
Ambassadeur
besluitvorming
Als werknemer en OR-lid hoor je van verschillende kanten reacties op de organisatie en het product. Deze informatie vormt een belangrijke basis voor het overleg met de bestuurder. Sterker nog: het kan zelfs medebepalend zijn voor de besluitvorming. Bedenk ook dat je collega’s belangrijke ambassadeurs zijn van de onderneming. Wanneer zij thuis of op de sportclub klagen over hun werk, dan heeft dat zijn weerslag op het imago van de organisatie.
Beeldvorming
imago
Andere belangrijke factoren die het imago van de onderneming bepalen zijn de reclame-uitingen, de verpakking van het product, maar ook het logo en de huisstijl. Ook personeelsadvertenties spelen een belangrijke rol voor het imago van de onderneming. Staan daar discriminerende voorwaarden in, dan geeft dat een slecht beeld van de organisatie. Dat kan al het geval zijn als in de advertentie staat dat de werkgever alleen mensen zoekt die tussen de 18 en 25 jaar oud zijn. Dat is tenslotte leeftijdsdiscriminatie.
bloedsomloop
Voor ondernemingsraden geldt dat de interne informatie- en communicatievoorziening van belang is. Deze bloedsomloop is de voeding van het werk van de OR. Op de hoogte zijn – tijdig, volledig, controleerbaar en helder – geeft de OR de mogelijkheid zijn taken goed uit te voeren.
Voer voor jezelf eens een onderzoekje uit door de uitingen van de onderneming te vergelijken met een concurrent. Kijk naar de belangrijkste onderdelen, bijvoorbeeld marketing, de verpakking van het product of de website. Wat valt je dan op?