U bent hier

2. OR op de kaart met de verkiezingscampagne

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2019

De start van de verkiezingscampagne van uw kersverse ondernemingsraad is een mooi moment: u heeft de medezeggenschapsstructuur afgestemd op uw specifieke organisatie en nu mag u de OR ook écht op de kaart zetten. Dat begint met de zoektocht naar de juiste kandidaten. Hoe doet u dat?

campagneplan

Met een goed voorbereid campagneplan zorgt u ervoor dat uw boodschap, de communicatiemiddelen en de planning soepel samenkomen. Wel zo belangrijk voor een gesmeerde start van de aankomende OR. Na het lezen van dit hoofdstuk weet u waarop en wanneer u moet inzetten tijdens de campagne én kent u slimme manieren om collega’s te bereiken. Zo laat de OR zich van zijn beste kant zien aan de achterban én bestuurder.

De voorbereidings- of verkiezingscommissie heeft het druk bij de voorbereiding. Alle taken die de commissie (of de zittende OR) per week heeft ten opzichte van de daadwerkelijke verkiezingen vindt u in de tabel op de volgende pagina. 2.1.1 Twee teams, twee taken Er zijn drie punten waarop u moet letten in dit stappenplan. Allereerst leest u dat u...
U trapt de campagne af met een campagneplan. Werk in het campagneplan de volgende onderwerpen uit: de doelstellingen van de campagne; de communicatiemiddelen die u daarvoor inzet; de planning van uw activiteiten volgens een tijdspad. In uw plan maakt u onderscheid tussen twee fasen van de campagne. De eerste fase is er om medezeggenschap positieve...
Veel werknemers weten niet goed wat hun te wachten staat als zij toetreden tot de OR. Dat heeft uiteindelijk een negatieve uitwerking op de OR en de organisatie. Het ontbreken van een duidelijk kader zorgt ook voor ruis in de organisatie. Een nieuw lid dat niet weet waar hij aan begint en gedemotiveerd raakt, is een belangrijke oorzaak van het...
Soms is niet gelijk duidelijk wat iemands sterke punten zijn, ook niet voor de kandidaat zelf. In zo’n geval kunt u gebruikmaken van een kwaliteitenscan. Die scan geeft zicht op de kwaliteiten, talenten en het ontwikkelpotentieel van de kandidaat De scan is handig als startmeting en brengt vaardigheden in kaart op basis van waarneembaar gedrag...
Zonder digitale communicatie redt u het niet. Met digitale middelen bereikt u bijvoorbeeld gemakkelijker jongeren, deeltijdwerkers en werknemers in de buitendienst. Een voor de hand liggend digitaal instrument is de verkiezingsportal. Dat is een tijdelijk platform in de vorm van een website. Met steeds wisselende inhoud en nieuwe elementen blijft...
De tweede campagnefase geeft kandidaten kans om zichzelf te profileren. Ook moet deze fase werknemers motiveren om te gaan stemmen. Het is erg waardevol voor uw organisatie om individuele kandidaten instrumenten aan te reiken om campagne te voeren. Dat kan op verschillende manieren! 2.6.1 De stemwijzer U stelt de stemwijzer samen door kandidaten...
Als u de allereerste verkiezingen organiseert voor een nieuwe OR, hoeft u niet na te denken over vervanging. Toch is het waarschijnlijker dat er al een OR is. Dan beslist de voorbereidingscommissie vóór de verkiezingen hoe de vertrekkende OR-leden worden vervangen. Er zijn drie keuzes: Duokandidaten: werknemers gaan in koppels de verkiezingen met...
De Wet op de ondernemingsraden beschermt medezeggenschappers zodat zij zonder zorgen hun OR-werk kunnen doen. Zo geldt er een opzegverbod voor het ontslaan van OR-leden vanwege het OR-werk. Dat maakt ze vrij om zich onafhankelijk op te stellen. Deze bepaling geldt ook voor oud-OR-leden en kandidaat-OR-leden. Is er ook een klankbordgroep of...